Yksi pilvi, kaksi pilvi, kolmipilvi…

Käytännössä kaikki yritykset käyttävät pilveä liiketoiminnassaan. Eri organisaation osille pilvi vain näyttäytyy varsin eri tavoin. Lisäksi sana ”pilvi” voi tarkoittaa montaa eri asiaa, riippuen keneltä henkilöstön edustajalta asiaa kysyy.

 

… mikä pilvi?

Pilvi voi olla kumppanin kapasiteettipalvelu, julkipilven alustapalvelu tai ulkoistushankintana taloon tullut liiketoimintasovellus. Hyötynäkökulmasta se voi olla alhaisempaa tuotantokustannusta, nopeampaa julkaisusykliä sovelluksille tai vaikka ihan vain hankkimisen helppoutta.
Jälkimmäinen näistä muodostaa myös etenkin tietohallinnolle melkoisen päänsäryn. Firman luottokortilla kun saa ostettua jos jonkinlaista ”täsmäsovellusta” juuri siihen käsillä olevaan tarpeeseen.

 

…entä kenen pilvi?

Kävin aiheesta mielenkiintoisen keskustelun erään tietohallintojohtajan kanssa, joka kertoi seuraavan tarinan: Yrityksen tietohallintobudjetti oli laskenut melkoisesti kuluneiden vuosien aikana ja iso syy siihen oli tietoinen tehostaminen ja tuotannon kustannusrakenteen muuttaminen juokseviksi kuluiksi (Opex), jolloin suuret it-investointiprojektit oli onnistuttu kuoppaamaan lopullisesti. Luvut kuitenkin näyttivät jopa vähän liian hyviltä, ja tietohallintajohtaja oli alkanut tutkimaan asiaa. Jossain vaiheessa liiketoimintayksiköt olivat tutustuneet pilvestä helposti hankittaviin sovelluksiin ja alkaneet itse ostaa niitä, täysin ohi tietohallinnon. Todellisuudessa yrityksen ”it-kulut” olivatkin nousseet, ne vain olivat pilkkoutuneet useamman eri yksikön budjettiin. Syyllisiä soppaan olivat kaikki. Liiketoimintayksiköt olivat tuskastuneet ”it:n vastarintamuuriin”, ja it-puolestaan oli kiinni aiemmin hankituissa vanhanaikaisissa tuotantomalleissa, joissa ei pilvipalveluiden ketteryydestä ollut tietoakaan. Sittemmin tilanne on kyseisessä yhtiössä korjaantunut, sillä ”ei pysty toimittamaan” ei enää kuulu IT:n sanakirjaan, johtuen juuri eri pilvipalvelujen mahdollistamasta ketteryydestä. Liiketoimintayksiköillä ei puolestaan ole syytä hankkia omia palveluitaan pilvestä, kun samat asiat voidaan kohtuullisessa ajassa toimittaa omankin organisaation toimesta.

Rohkenen epäillä että kyseinen yritys ei ole asian kanssa lainkaan yksin vaan todennäköisesti ongelma on paljon suurempi kuin yleisesti tiedostetaan. Pilviä ei ole yrityksissä yksi tai kaksi, vaan monta.

Monipilvistrategia on monelle organisaatiolle valittu strategia, etenkin silloin kuin puhutaan sisäisten liiketoimintojen järjestämisestä vikasietoisiksi, ja vielä useammin silloin kun puhutaan yrityksen asiakkailleen tuottamasta palvelusta.

 

Järkevä panostaa monipilvistrategiaan

Monipilvistrategia on järkevä useammastakin syystä; sillä saadaan aikaan kilpailua eri pilvipalvelujen toimittajien välille ja pystytään noukkimaan ”rusinat pullasta”. Toki asia vaatii hieman suunnittelua ja standardointia siellä missä sitä voidaan tehokkaasti käyttää. Käyttöjärjestelmät, kontitus ja erilaiset mikropalvelut ovat erinomainen esimerkki asioista joita voidaan standardoida riippumatta siitä missä pilvessä palveluita kehitetään tai tuotantoa ajetaan. Tämä on asia johon kannattaa kiinnittää huomiota, koska pahimmassa tapauksessa kytkee itsensä pilvipalvelun toimittajaan sellaisilla kahleilla että niistä irtoaminen on hyvin työlästä, ja joissain tapauksissa mahdotonta (palveluntuottajasta pääsee käytännössä eroon vain tuotteen happanemisen kautta). Tietoturvan hallinnointi, etenkin auditointitiedon (kuka teki, mitä teki, milloin teki) on haasteellista kun palvelut ovat hajallaan eri pilvissä. Kolmas suuri haaste liittyy talouspuolen hallintaan (laskuja tulee sieltä ja täältä ja mihin tämä nyt taas liittyikään..). Työmääräkin vielä kasvaa lineaarisesti sitä mukaan kun pilvet lisääntyvät. Useampi toimittaja tarkoittaa useampaa toimittajasuhdetta.

 

Mistä on ammattilaiset tehty?

Accountorilla olemme kokeneita monipilviympäristön käyttäjiä ja tuottajia. Olemme luoneet vahvan monipilvistrategian, siihen soveltuvat teknologiat ja valinneet luotettavat kumppanit. Yhdistämme pilvet toisiinsa, yhden intuitiivisen käyttöliittymän avulla. Autamme asiakkaitamme hyppäämään suoraan mukaan monipilvimaailmaan, siten että näkyvyys palveluihin, kustannuksiin ja terveydentilaan on parhaimmillaan reaaliaikainen. Palvelujen auditointitiedot keräämme yhteen paikkaan ja pidämme ne tallessa; tositteiden ja tapahtumien kirjaamisesta Pohjolan suurimmalla tilitoimistolla on kokemusta!

Asiakas ei siis maksa mistään ennen kuin hän palveluja käyttää, ja pitkiä sitoumuksia eri toimittajille ei tarvitse tehdä. Jos tarvitset palvelua vain kuusi kuukautta niin käytät ja maksat siitä vain kuusi kuukautta. Saat ne rusinat pullasta.

Ville Laiho

Ville Laiho on Accountor ICT:n teknologiajohtaja.

+358 50 326 5130

ville.laiho@accountorict.fi

PYSY AJAN TASALLA

TILAA ILMAINEN UUTISKIRJE

Saat yrityksemme tuoreimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.