Kaksin kehityksen kärjessä Napa Group ja Accountor ICT

 

Globaalisti toimiva Napa Group valitsi IT-kumppanikseen Accountor ICT:n, koska arvostaa ketterää yllätysten hallitsijaa. Parin vuoden yhteinen taival on osoittautunut toiveiden mukaiseksi.

Napa Group on maailman johtava meriteollisuuden ohjelmistotalo, jonka tunnettu laivojen luokituslaitos, japanilainen ClassNK hankki omistukseensa vuoden 2014 keväällä. Koko globaalia meriteollisuutta hyödyttävä yrityskauppa ilmentää ohjelmistoratkaisujen kasvavaa merkitystä laivojen suunnittelun ja operatiivisen tehokkuuden lisääjänä sekä alusten turvallisuuden varmistajana.

Napan kaltaiselle ohjelmistotalolle tietotekniikan toimivuus ja ajantasaisuus on elintärkeää, joten yritys uudisti oman tietotekniikkansa perusteellisesti pari vuotta sitten. Uudistuksen toteuttajaksi pestattiin Accountor ICT ja sen tavoitteeksi asetettiin staattisten IT-palveluiden muuttaminen ITaaS (IT as a Service) -mallin mukaisiksi palveluiksi.

Kyseessä oli IT:n kokonaisvaltainen uudistus infrastruktuurista palveluihin. Siirsimme kriittiset palvelut omista tiloistamme Accountor ICT:n konesaliin ja samalla omaan käyttöömme rakennettiin täysin uusi konesali. Lisäksi uudistimme mm. verkot, työasemapolitiikan ja -mallinnukset, automatisoimme työasema-asennukset ja siirryimme osittain Office 365:n käyttäjiksi, Napa Groupin ICT-johtaja Kai Niskanen luettelee.

Työmäärä oli suuri ja aikataulu tiukka, mutta Accountor ICT:llä pidettiin projekti hallinnassa. Yritys on kokenut IT-alan ratkaisutoimittaja, joka asiantuntevan henkilöstönsä voimin tarjoaa räätälöityjä palveluita asiakkaidensa tarpeisiin.

 

Laatu paremmaksi, kulut kuriin

 

Office 365:n käyttöönotto osoittautui Napa Groupin IT-uudistuksen tärkeimmäksi projektiksi. Ohjelmisto otettiin käyttöön Napan Aasian toimipisteissä, sillä käyttäjien palveleminen Helsingistä käsin oli osoittautunut ongelmalliseksi liian suurien maantieteellisten etäisyyksien vuoksi.

Aasiassa käyttäjämme kärsivät laatuongelmista. Totesimme, että niiden poistamiseksi palvelut tuli siirtää lähemmäs käyttäjiä, joten pystytimme Office 365 -hybridiratkaisun Singaporeen, Microsoftin Office Online tenanttiin. Sen piiriin kuuluvat nyt kaikki Aasian maat sekä Intia, Niskanen kertoo.

Hybridiratkaisuun päädyttiin osin myös siksi, että Napa Group käyttää Benemenin LYNC-ratkaisua vaihdejärjestelmänä ja puhelinalustana, eikä Microsoftilla ollut tarjota vastaavaa vaihtoehtoa. Niskasen mukaan ratkaisussa on hyvää myös se, että nyt Napa Groupilla on oma järjestelmä Euroopassa ja oma Aasiassa, minkä ansiosta palveluiden laatu on selvästi parantunut.

Microsoft Officen ja Office 365:n sisältämä LYNC, yhdistetty viestintäratkaisu (Unified Communications), on osoittautunut korvaamattomaksi avuksi eri maiden ja maanosien välisessä yhteydenpidossa.

Olemme globaali toimija, joten eri toimipisteidemme välisiä konferensseja järjestetään satoja kuukaudessa. Ilman verkossa toimivaa yhdistettyä viestintäjärjestelmää henkilökunta joutuisi matkustamaan reilusti nykyistä enemmän, mikä olisi kallista ja aikaa vievää. Käytämme LYNC-yhteyttä myös Accountor ICT:n ja meidän, samoin kuin asiakkaiden ja meidän välisessä kommunikoinnissa, Niskanen toteaa.

Yhteydenpito onkin säännöllistä, sillä Napa Groupin IT-ympäristö on Accountor ICT:n arkkitehdin jatkuva kehityskohde. Accountor ICT toimii myös Napan laitetoimittajana silloin, kun asiakkaalle tarjottu ratkaisu sisältää sekä ohjelmisto- että laitetoimituksia.

 

Vahvuuksina ketteryys ja joustavuus

 

Napa Group on globaali konserni, Accountor ICT pieni suomalaisyritys – mikä kumppanuksia oikein yhdistää? Kai Niskasella on yhdistävistä tekijöistä selkeä käsitys.

Meitä yhdistää tarve pysytellä kehityksen kärjessä. Yhdelläkään IT-alan palveluntarjoajalla ei tänä päivänä ole varaa jäädä paikoilleen, ala kehittyy jatkuvasti. Napa Group haluaa palvella sekä talon sisäisiä että ulkoisia asiakkaitaan aina parhaalla mahdollisella tavalla ja yhtä laadukkaasti, oli asiakas missä päin maailmaa tahansa. Samaa kunnianhimoa osoittaa myös Accountor ICT ja sitä me arvostamme.

Accountor ICT:n ketterä organisaatio ja joustava toimintakulttuuri saavat Niskaselta kiitosta, samoin syvällinen Napa Groupin IT-ympäristön vaatimuksiin perehtyminen.

Puhumme Accountor ICT:n kanssa samaa kieltä. Se herättää luottamusta ja helpottaa yhteistyötä huomattavasti. Kouluarvosanoin ilmaistuna annan Accountor ICT:lle arvosanaksi kiitettävän yhdeksän. Suomalaisethan eivät periaatteesta koskaan anna täyttä kymppiä, vaikka aihetta olisikin! Niskanen sanoo.

Arvio on erinomainen, sillä Napa Group on vaativa asiakas. Sen tietää myös Accountor ICT, joka haistelee alan kehityksen suuntaa pystyäkseen tarjoamaan asiakkaalleen jatkuvasti uusia palveluita.

Yritämme pysyä kärjessä, yhdessä ja erikseen. NAPAN tulee kyetä luottamaan siihen, että saamme ensimmäisinä käyttöömme alan uutuudet. Esimerkkinä identiteetin hallintapalvelu (ADFS), jonka Accountor ICT ainoana Suomessa tarjoaa kahdennettuna pilvipalveluna, Kai Niskanen toteaa.

PYSY AJAN TASALLA

TILAA ILMAINEN UUTISKIRJE

Saat yrityksemme tuoreimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.