Optima Servicelle helposti hallittava tallennusympäristö

 

Matkapuhelinten huolto- ja elinkaaripalveluihin keskittyvä Optima Service tarvitsi nykyaikaisen tallennusympäristön useita vuosia käytössä olleen vanhentuvan laitteiston tilalle. Erittäin nopeasti kehittyvien tuotteiden parissa toimivan yrityksen uudeksi levyjärjestelmäksi valittiin useiden eri vaihtoehtojen joukosta HP 3PAR StoreServ 7200. Accountor ICT:n ammattilaiset tarjosivat osaamista uudistuksen kartoitukseen, suunnitteluun ja toteutukseen. Erityistä huomiota kiinnitettiin hallinnan ja ylläpidon vaivattomuuteen sekä aitoon skaalautuvuuteen.

Optima Service korjaa takuuhuoltoina kaikkien suurimpien matkapuhelinvalmistajien puhelimia ja tekee tiivistä yhteistyötä teleoperaattoreiden kanssa. Huoltopyyntöjen määrä kasvaa, ja noin 70 henkilöä työllistävän yrityksen vuosiliikevaihto on noin 20 miljoonaa euroa.

 

 

Monipuolisia ominaisuuksia

 

Optima Servicen konesali uudistuu kahdella HP ProLiant DL360 -räkkipalvelimella, HP 3PAR StoreServ 7200 -levyjärjestelmällä sekä 8-porttisella SAN-kytkimellä. Virtualisointialustana hyödynnetään Microsoftin ratkaisuja ja palvelinkäyttöjärjestelmänä on Microsoft Windows Server 2012.

”Kartoitimme perusteellisesti markkinoilla tarjolla olevia tallennusratkaisuja, ja päädyimme HP:n teknologiaan. Meillä on hyviä kokemuksia HP:n palvelimista, jotka ovat helppokäyttöisiä verrattuna muiden valmistajien laitteisiin”, sanoo Vahvelainen.

Tallennusympäristöön voidaan toteuttaa joustavasti ja automatisoidusti myös datan priorisointia sen käytön kriittisyyden mukaan.

”Saatamme hankkia järjestelmään myös nopeita SSD-levykerroksia, joita voisimme käyttää korkeaa käytettävyyttä vaativien sovellusten tallennukseen”, painottaa Vahvelainen.

Kriittisinä järjestelminä Vahvelainen nostaa esille asiakasrajapinnassa olevat sovellukset, kuten toiminnanohjausjärjestelmän, joihin myös jälleenmyyjillä on etäkirjauksen kautta pääsy.

”Uuden järjestelmän myötä Optima Service saa nostettua kustannustehokkaasti kriittisten järjestelmien käytettävyyden uudelle tasolle. Heille avautuu aivan uudenlainen mahdollisuus ydinjärjestelmien ylläpitoon ja kehittämiseen”, sanoo Accountor ICT:n myynti- ja markkinointipäällikkö Jari Meri.

 

Virtualisointiaste nousee selvästi

 

Optima Servicen omassa konesalissa on tällä hetkellä 15 palvelinta, ja virtualisointiaste nousee uudistuksen myötä 50 prosentista noin 80 prosenttiin

”Virtualisointiasteen lisääminen helpottaa ympäristön hallintaa ja sen pitäisi olla huomattavasti yksinkertaisempaa kuin aiemmin. Odotan myös päivittämisten helpottuvan merkittävästi”, painottaa Vahvelainen.

”Suoria säästöjä kertyy vanhan järjestelmän ylläpitoon liittyvien sopimusten päättyessä. Energiatehokkuus paranee lämmöntuoton ja tehotarpeen pienentyessä.” Vahvelainen nostaa esille merkittävänä mahdollisuutena levyalueen jakamisen eri koneille.

”HP:n teknologialla saman levyalueen pystyy jakamaan myös eri koneille, jolloin varmistuslevyjä saadaan palveluntarjoajan konesaliin. Otamme etävarmistuksen myöhemmin käyttöön, jolloin pystymme käyttämään tärkeimpiä palveluita ulkopuolisesta konesalista mahdollisissa katastrofitilanteissa. Olen tehnyt yhteistyötä Accountor ICT:n asiantuntijoiden kanssa jo vuosien ajan, ja arvostan heidän ihmisläheistä tapaa tarjota palvelua. Vaikka olemme suhteellisen pieni yritys, saamme apua aina kun sitä pyydämme. Palvelun laatu ja osaaminen ovat hyvällä tasolla”, korostaa Vahvelainen.

Hyödyt tulevat jatkuvuuden varmistamisesta ja hallittavuudesta

 

”HP:n palvelin- ja tallennuslaitteisto on laadultaan sekä toimintavarmuudeltaan niin korkealuokkaista, ettei sitä tule enää edes ajatelleeksi. Järjestelmä on helposti laajennettavissa, ja näemme sen pitkän tähtäimen investointina”, Vahvelainen toteaa lopuksi.

PYSY AJAN TASALLA

TILAA ILMAINEN UUTISKIRJE

Saat yrityksemme tuoreimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.